22 Mart 2015 Pazar

Kendrick Lamar "To Pimp A Butterfly"




Selamlar.
Geçtiğimiz günlerde West Coast'un genç prensi, Dr.Dre'nin gözdesi Kendrick Lamar'ın yeni albümü çıktı, ilgilenenler bilir. Albümün adı "To Pimp A Butterfly". Albümü oturdum dinledim, şarkıları tek tek kafamda analiz ettim, sözleri satır satır okudum. Şarkılar üzerinden teker teker analiz yapıp toplu bir albüm eleştirisi yapmayacağım. Sadece albüm hakkındaki bir takım fikirlerim var ve sizlerle paylaşmak istedim.
Öncelikle albüm konsept albümü olmuş. Siyahilerin tarih boyunca çektiği ve malesef hala günümüzde de Amerika Birleşik Devletleri'nde çekmekte oldukları sıkıntılar ve haksızlıklar var şarkıların anlattığı hikayelerde. Kendrick kendisini Malcom X, Nelson Mandela, MLK ve Tupac Shakur'un kendi insanları (hatta genel olarak tüm insanlığa da diyelim) adına yapmış oldukları fedakarlıklar, yol göstermeler, öğütler, örgütlemelerin oluşturduğu yola sokmuş ve kendisini de abileriyle aynı kefeye koymuş. Kendisine bu ünvanı vermesi için bence çok erken ama yaptığı albüm ve albümdeki duruşuyla "neden olmasın?" dedirtiyor. Yaşı çok genç, daha çok yolu var, e akıllı da. Amerika gündemini takip edenler bilir siyahiler neredeyse hergün polis şiddetine maruz durumda ve hergün birisi öldürülüyor. Devletin, polisin, mahkemenin, ırkçı zihniyetin kurbanlarılar hala malesef ve Kendrick kendi insanlarına "birleşelim, kendi tarihimizi bilelim, bari biz birbirimize destek çıkalım" mesajı verirken albümünde, beyazlara da haklı olarak kan kusuyor. Dışarıdan izleyenler empati yapamaz ama bendeniz Amerikan Tarihi okumuş bir insan olarak herkesten iyi biliyorum siyahilerin kıtanın tarihi boyunca çektiği eziyet ve acıları, haksızlıkları. Kendi yaşıtları "kadın, uyuşturucu, araba, parti, seks" temalı tabir-i caiz ise sidik yarıştırması ve boş bir gövde şovu yaparken Kendrick olgunluğunu ortaya koyarak insanlarına örnek olmaya çalışıyor. Dr.Dre'nin elinden çıkmış bir rapper olarak, Batı Yakası'nı temsilen bu oyunda bulunan birisi olarak kalitesini ortaya koyuyor genç rapper Kendrick Lamar.

Albüm oturup keyif için dinlenecek bir albüm değil. Siyahiler adına devrim esintisi, Amerika'daki beyazlar için utanç hatırlatması. "Ben beyazım bu meseleler beni ne ilgilendirir keyif alamıyorum" derseniz şayet, rap müzik sizin için uygun kategori değil; çünkü rap'in kökü siyahtır.

Albümden favori 3 şarkımı paylaşmak istiyorum, henüz dinlemeyenlere de tavsiye ederim. Olan bitenler hakkında da bir fikir sahibi olursunuz hem ilginizi çekse de çekmese de..
İyi dinlemeler.

"i"

"Alright"

"Mortal Man" (sonundaki kurmaca Tupac röportajı tüyleri diken diken ediyor. Hele benim gibi Tupac'a hastaysanız mutlaka dinleyin.)


Müziksiz kalmayın.
Sevgiler.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder